iPhone lader ikke

Du har kanskje kjent på den frustrerende følelsen av å ikke få ladet telefonen din, og uansett hvilken vinkel du forsøker å sette laderen i så fungerer det ikke. At iPhone ikke lader er et vanlig problem, og her er de fire mest utbredte problemene til hvorfor du ikke får ladet!

1. Skitt og møkk i ladeinngangen

Telefonen din er med overalt, og blir oppbevart i bukselommer, vesker, jakker og mye mer. Dermed vil telefonen din tiltrekke seg en god del skitt og lommerusk, som vil finne vei inn i de inngangene som er – blant annet ladeporten. Dermed vil det forhindre deg i å lade iPhonen som normalt.

For å bedre situasjonen må du rense ladeinngangen. Skru av telefonen, ta frem en tannpirker i tre og pirk forsiktig ut støv og skitt som befinner seg der inne. En plast-tannpirker er også greit å bruke, men unngå å bruke noe som kan lede strøm, som en binders eller knappenål.

2. Brudd på ladekabelen

En annen vanlig årsak er selve laderkabelen til mobil din. Noen ganger er det lett å se at det er brudd på kabelen, og da bør du gå og kjøpe ny med en gang. Andre ganger kan det være brudd på kabelen selv om det ikke synes i det ytterste gummi-laget. 

Dette er ikke like lett å finne ut av, men den enkleste løsningen for å sjekke om det er feil med kabelen din er å prøve en annen kabel som du vet virker. I tillegg bør du sjekke at stikkontakten også fungerer og leverer strøm. 

3. Skitt på pluggen til laderkabelen 

Det er ikke bare inne i selve ladeporten på mobilen din du kan få skitt, også selve ladepluggen kan bli klissete og bli full av møkk. Ofte er det lett å se at det sitter noe på pluggen, men her bør du være forsiktig når du skal gjøre den ren. Forsøk å vaske den med en fuktig bomullspinne, helst kun med vann. 

NB: Sørg for all del at pluggen er helt tørr før du forsøker å lade telefonen på nytt etter rengjøringen!

4. Varselmelding om at tilbehør ikke støttes eller er sertifisert

Å få beskjeden «Kabelen eller tilbehøret er ikke sertifisert og vil kanskje ikke fungere optimalt med iPhone-enheten.» er noe flere iPhone-kunder av oss er kjent med. 

Dette er en svært vanlig varsel å få, og kan komme av flere grunner. Blant annet kan det skyldes en skitten eller skadet ladeport, defekt ladetilbehør eller at USB-laderen som du bruker ikke er Apple-sertifisert eller laget for å lade enheten. 

Får du denne beskjeden på mobilen bør du jobbe deg nedover denne listen for å se om du kan løse problemet: 

  • Forsøk å rense ladeporten for skitt og smuss
  • Restart telefonen
  • Forsøk å bruke en annen ladekabel 
  • Oppdater nyeste programvaren om du ikke har nyeste versjon av iOS. 

Fortsatt problemer med å lade iPhonen? Besøk Snapfix

Små triks og tips er ikke alltid løsningen på en iPhone som ikke vil lade. Har du forsøkt det du kan for å løse problemet men ikke kommet noen vei, anbefaler vi at du tar turen innom ossProblemet kan være noe mer alvorlig, og derfor gjør du det lurt om du lar oss ta en titt på telefonen din. Du vil få den reparert innen en time!

Husk at du også kan sende mobilen din til oss om du ikke bor i nærheten av en Snapfix-avdeling!

Finn nærmeste Snapfix-verksted

Tilbake